دفتر فنی و مهندسی
وظایف دفتر فنی و مهندسی در پروژه ها
امور مربوط به پیمانکاران جزء:
تهیه پرونده و آرشیو مربوط به پیمانکاران جزء شامل : قراردادها، صورت وضعیت ها، کسورات و پرداختها و...
آرشیو مکاتبات پیمانکارن جزء
تهیه گزارش روزانه پیمانکاران جزء با امضا نماینده پیمانکار
تهیه احجام و گزارش کارهای انجام شده پیمانکاران با تایید بخش اجرا
تهیه و کنترل و اعلام صورت وضعیت پمانکاران اجرا
تهیه لیست پرسنل پیمانکاران جزء
تهیه لیست بیمه ماهیانه پرسنل و ثبت و آؤشیو مستندات کلیه ی خدمات ارائه شده به پیمانکاران
بررسی و ثبت و تشکیل پرونده بابت پرداخت ها و کسورات
بررسی نواقص و رفع نقص کارهای پیمانکاران
امور کنترل پروژه:
تهیه و تنظیم گزارش ماهیانه براساس مستندات و دفاع از آن و پرینت سه نسخه ای آن
بروزرسانی برنامه زمانبندی و محاسبه گزارش پیشرفت فیزیکی واقعی پروژه بصورت ماهیانه
تهیه و تنظیم و ارائه گزارش ریاست جمهوری هر 15 روز
تهیه و تنظیم برنامه زمانبندی بر اساس تاخیرات مجاز پروژه و دفاع از آن جهت تصویب نهایی و ابلاغ توسط کارفرما
امور اداری مربوط به دفتر فنی:
تایپ نامه، ایجاد فرم های خام مورد نیاز، پرینت و صحافی، رایت در CD و ...
انجام امور مربوط به بیمه پروژه ها ( تهیه و تنظیم و آرشیو مدارک بیمه پرسنل به طور ماهیانه و ارسال به دفتر مرکزی)
انجام امور مربوط به سوخت گازوئیل به صورت ماهیانه شامل : تهیه و تنظیم فرم های مربوطه، نامه درخواست سوخت، انجام محاسبات مربوط به احجام، ارسال و گرفتن تاییدیه از نظارت
انجام امور محوله از دفتر فنی کارگاه هها به دفتر مرکزی ( مانند ارسال و اسکن نامه ها،روکش صورت وضعیت ها و امور مالی، چک ها و پرداختی ها و... )
اسکن و ایمیل موارد درخواستی امور مالی و انبار به دفتر مرکزی شامل درخواست کالا، درخواست خرید، نامه ها، مستندات و ...
هماهنگی های امور متفرقه روزانه مربوط به بخش های مختلف
بایگانی فاکتورها و بارنامه های مصالح ورودی به پروژه و ثبت در دفتر انبار دفتر فنی
امور مهندسی:
تهیه نقشههای طراحی اولیه
تهیه نقشههای ازبیلت
کنترل نقاط نقشهبرداری و بنچمارکها
تهیه و تنظیم ترانسمیتالها، ارائه و دفاع از ترانسمیتالها و گرفتن تاییدات لازم از مهندسین مشاور و کارفرماکنترل کارهای اجرا شده با نقشهها و بررسی رواداریها و...
امور مربوط به آزمایشگاه:
درخواست تست بر اساس اطلاعات و برداشت های نقشه برداری تایید شده نظارت (جهت تحویل لایه های خاکریزی، اساس و زیرساس، جهت تحویل آرزماتوربندی و قالب بندی جهت اجرای بتن ریزی و یا اجرای آسفالت و دیگر امور)
پیگیری و دریافت جواب تست
بایگانی مدارک درخواست ها و جواب تست ها و کامنت ها و تاییدات ناظر
کنترل نقاط ری تست و ری کمپکت (در کارهای عملیات خاکی) و کنترل نقاط مشمول جریمه و یا مشمول تخریب در کارهای بتنی و اعلام به واحد اجرا برای اصلاح نواقص
کنترل لایه ها و نقاط افزایش ضخامت
تنظیم و بروزرسانی نمودار وضعیت فعالیت
تهیه لایحه تاخیرات:
تهیه مکاتبات مربوط به ارسال و تاییدات صورت وضعیت های موقت کارکرد
تهیه مستندات مربوط به امور مالی و پرداخت های انجام شده پروژه
تهیه و تنظیم مستندات فنی و مکاتبات و گزارشات مبتنی بر تاخیرات غیر مالی خارج از قصور پیمانکار در پروژه
امور مربوط به مدیریت مدارک و DCC:
اسکن و آرشیو مکاتبات روزمره پروژه ها
ثبت و آرشیو فیزیکی و الکترونیکی کلیه مدارک و مستندات ورودی به دفتر و کارگاه
تهیه بکاپ و پشتیبانی از تمام فایل های اکترونیکی دفتر فنی و دیگر واحدهای مرتبط
آرشیو مستمر مستندات مالی و قراردادی پروژه و دستور کارها در پرونده های جداگانه و تهیه آرشیو الکترونیکی
تهیه مستندات مستمر مربوط به ضرر و زیان و خسارات پروژه
تهیه مستندات مستمر مربوط به تاخیرات (فیزیکی + الکترونیکی+ پاورپوینت+ تهیه گزارش)
طبقه بندی مکاتبات اسناد و مدارک در بخش های مختلف: امور قراردادی، مکاتبات کارفرما و مشاور، ضمانتنامه ها، بیمه پروژه، بیمه پرسنل، صورت وضعیت ها، تعدیل، مابه التفاوت ها، ضرر و زیان، خسارات و تاخیرات، حوادث غیرمترقبه، پیش پرداخت، دستور کارها، پیمانکراران جزء، مصالح
امور مناقصات:
شناسایی پروژه های به مناقصه گذاشته شده
انتخاب پروژه مناسب بر اساس توان و قابلیت و ظرفیت شرکت
استعلام بهای مصالح، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز پروژه طبق اسناد مناقصه همچنین نیروهای انسانی مورد نیاز پروژه
مطالعه نقشه های پروژه
مطالعه و بررسی میدانی و بازدید از پروژه و محل پروژه و تحقیق و بررسی پیرامون نحوه ی تردد ماشین آلات و ایاب و ذهاب پرسنل به پروژه
مطالعه و بررسی معارض احتمالی پروژه
تهیه مدارک و مستندات مناقصه
آنالیز بها
پیشنهاد قیمت
تهیه تضامین شرکت در مناقصه طبق اسناد مناقصه
تهیه پاکات الف، ب ، ج
تهیه اسکن و آرشیو الکترونیکی مدارک قبل از ارسال فیزیکی
پیگیری نتیجه مناقصه و در صورت برنده شدن پیگیری ابلاغ نامه برنده شدن در مناقصه و در صورت برنده نشده پیگیری دلایل برنده نشدن در مناقصه
امور مربوط به صورتجلسات:
محاسبات و متره و آنالیز و برداشت های نقشه برداری
تهیه اردرها و گرفتن امضاء های مربوطه و تهیه و تنظیم صورتجلسات کارگاهی احجام با امضای نظارت، انجام مکاتبات مربوطه، پیگیری دستورکارها، ابلاغیه ها و...
تهیه صورتجلسات کارگاهی احجام.، مکاتبات، دستورکارها، ابلاغیه ها و...
بررسی و پیگیری مکاتبات مربوطه، دستورکارها، ابلاغیه ها و...
بررسی آیتم هایی که در طول پروژه به ما تعلق میگیرد و تهیه ی مستندات مربوط به آن و دفاع از آن
تحلیل فعالیت های روزانه پروژه
تهیه صورت وضعیت های کارکرد پروژه:
تهیه و تنظیم صورت وضعیت موقت و تعدیل به همراه مستندات و آرشیو و پرونده سازی آنها
تهیه و تنظیم صورت وضعیت تعدیل به همراه مستندات و آرشیو و پرونده سازی آنها
تهیه گزارش جهت موارد اختلاف ادعای پیمانکار و نظارت و دلایل اختلاف برای هر صورت وضعیت
امور فنی:
متره و برآورد
تهیه و تنظیم گزارش روزانه ها و ارائه به ناظر و دفاع از آن و آرشیو فیزیکی و الکترونیکی قرمز شده آنها
تهیه و تنظیم گزارش هفتگی پروژه ها و تهیه پرونده ی آن و دفاع از آن
بررسی و مطالعه ی نقشه های پروژه و کنترل آنها و ارائه به واحد اجرا شامل لیستوفر نقشه های پلها و برآورد مصالح مورد نیاز
برآورد ریالی فعالیت های پروژه
کنترل مصالح ورودی به کارگاه طبق دفتر انبار و مقایسه با صورت وضعیت ها و تهیه پرونده مصالح پایکار و کنترل میزان مصرفی مصالح توسط پیمانکاران جزء
برآورد مصالح و یا تجهیزات مورد نیاز و درخواست تهیه و خرید آنها
تعامل با دستگاه نظارت در صورت نواقص نقشه ها و ابهامات دتایل های اجرایی
پیگیری ابلاغ دستورکارها و کارهای جدید و تغییرات پروژه و مستندسازی آنها
عکاسی مستمر از پروژه، آرشیو عکس پروژه ها
تهیه و تنظیم گزارشات و نمودارهای مربوطه به پروژه جهت ارائه در بازدیدها و آرشیو آن ها
تهیه آنالیز فعالیت ها
تهیه قیمت جدید به همراه مستندات
کنترل کارهای اجرا شده با نقشه ها و بررسی رواداری ها و... ( مثل کنترل کیلومترهای عملیات خاکی با تست ها )
بررسی رواداری ها بر اساس نشریه 101
تهیه و یا اصلاح نقشه ها در اتوکد و یا تهیه فایل های ترانسمیتال آنها
تهیه و تنظیم و یا تغییر برنامه زمانبندی پروژه ها و یا تهیه و ارائه اطلاعات پایه ای به واحد کنترل پروژه جهت تغییر و اصلاح و بروز رسانی برنامه زمانبندی
تهیه مستندات و کنترل قیمت های تمام شده ( قیمت کارها باید با صورت وضعیت همخوانی داشته باشد )
کنترل سوخت مصرفی (گازوئیل) ماشین آلات شرکت و پیمانکاران جزء
مدیریت ادعا (کلیم) در پیمان ها:
بایگانی و آرشیو مکاتبات، عکس ها و گزارشات پروژه که منجر به خسارات پیمانکار در حین اجرای پروژه گردیده است
وظایف دفتر فنی به چند بخش عمده قابل تقسیم می باشد:
ا- امور فنی
2- امور مهندسی
3- امور پیمان ها
4- امور مناقصات، آنالیز بها، پیشنهاد قیمت
5-امور کنترل پروژه
6- امور صورتجلسات
7- تهیه صورت وضعیت های کارکرد
8-امور مربوط به آزمایشگاه
9- امور پیمانکاران جزء
10- امور مربوط به مدیریت مدارک و DCC
11- امور اداری